Nieuwsbrief 2018 - 1

                                                               Besten!

Nadat ik vorig jaar september met mijn website online was gegaan heb ik veel enthousiaste en positieve reacties ontvangen, waarvoor hier mijn hartelijke dank. Het concept en ook de thema's van mijn reizen bleken goed in de smaak te vallen. Blij was ik ook met de lof die ik kreeg voor de website zelf.      

Het tijdstip van lanceren van de site bleek wel te laat om nog voldoende inschrijvingen te realiseren voor de eerste reis. Deze reis, De Geschiedenis van de Fotografie en Paris Photo, ga ik dan ook dit jaar opnieuw op het programma zetten.

In deze en ook de komende nieuwsbrieven nog wel iets over fotografie. Ik wil elke aflevering namelijk aandacht besteden aan één van de beelden, die ik op mijn website heb geplaatst. Deze keer is dat de foto van André Kértesz (1894-1985).

Ook in deze nieuwsbrief aandacht voor de komende Zadkine tentoonstelling in Museum Beelden aan Zee (najaar) en de reis Çamille Claudel en de Ontwikkeling van de Moderne Beeldhouwkunst, die in mei plaats zal vinden. Kunsthistorica Frédérique Brinkerink is bij beiden betrokken.

 

 

Andre Kértesz, Kruispunt Blois, 1930

Bij het kiezen van beelden voor de website kwam ik al snel aan bij dit straatbeeld, waarbij het ongebruikelijke perspectief direct in het oog springt. Het is een zorgvuldig opgebouwde compostie waarin elk element zich op de juiste plek lijkt te bevinden in een even rustig als uitgekiend samenspel van licht en lijnen, Over het hoge standpunt dat Kertesz bij het fotograferen graag innam zei hij ooit. "I like high shots. If you are on the same level, you lose many things".

Het Amsterdamse fotografiemuseum Foam had afgelopen maanden een retrospectief van deze van oorsprong Hongaarse fotograaf met de treffende titel Mirroring Life.  Kértesz is één van mijn favoriete fotografen. Toen ik begin jaren 90 van de vorige eeeuw als fotograaf in Parijs werkte aan een boek over de geschiedenis van die stad zag ik een tentoonstelling van zijn werk en sloot direct zijn bijzondere beeldtaal in mijn hart.

 

Kértesz, New York, Polaroid circa 1980

 

De tentoonstelling bestond uit vroeg werk dat hij maakte in zijn geboorteland Hongarije, foto's uit de periode in Parijs, waar hij tussen 1925 en 1936 één van de voornaamste figuren uit de avant-garde fotografie was en uit New York, waar hij 50 jaar woonde. In New York begaan hij ook in kleur te werken. Van het kleurenwerk vind ik vooral zijn Polaroids beeldschoon. Daarin toonde hij zich de ware meester van de poëzie. De bovenstaande polaroid maakte hij van 2 tweedehands-vaasjes in het tegenlicht van het raam in zijn appartement. Het was niet lang na de dood van zijn vrouw Elizabeth.

 

Hieronder nog een foto die alleen al om zijn naam het vermelden waard is.

Kértesz, Melancholieke tulp, 1939

Kunst- en fotohistorica Joke de Wolf, die de reis over de geschiedenis van de fotografie begeleidt schreef een recensie over Mirroring Life onder de titel 'Op de foto's van Kértesz telt alles mee'. Zie www.jokedewolf.nl

 

Aanraders Fototentoonstellingen

 

Fotomuseum Den Haag:

Michael Wolf, Life in Cities

http://www.fotomuseumdenhaag.nl/tentoonstellingen/michael-wolf

 

Nederlands Fotomuseum Rotterdam:

Collectie Wingerden, Bijzondere Nederlandse Fotoboeken

https://www.nederlandsfotomuseum.nl/tentoonstelling/wingender-fotoboeken/

 

Prentenkabinet Joods Cultureel Kwartier Amsterdam

Maria Austria, Leven voor de Fotografie

https://jck.nl/nl/tentoonstelling/maria-austria

 

                                   

                                           ZADKINE AAN ZEE

 

Yousuf Karsh, Ossip Zadkine 1965

Afgelopen november ontving Museum Beelden aan Zee in Den Haag de Turing Toekenning II 2017 voor de tentoonstelling Zadkine aan Zee. Deze tentoonstelling zal in oktober 2018 van start gaan.

De Turing Foundation geeft financiële ondersteuning aan Nederlandse musea bij het realiseren van hun ambities. Het streven is om in een vroeg stadium de beslissende bijdrage te leveren aan tentoonstellingen met bijzondere buitenlandse bijdrage. Daartoe worden door de Turing Foundation jaarlijks 2 Turing Toekenningen uitgereikt aan tentoonstellingsconcepten, die het beste aan de doelstelling voldoen.

De toekenning is dus een prachtig resultaat voor Beelden aan Zee.

Uit het juryrapport: 

‘Zadkine was belangrijk voor Nederland - wie kent het rijksmonument "De Verwoeste Stad" niet, dat hij in 1953 maakte naar aanleiding van het bombardement op Rotterdam.

Het werd hoog tijd dat iemand een dergelijk overzicht aandurfde. Museum Beelden aan Zee durft dat aan. Dankzij een doorwrocht concept, en ruim honderd beelden, vele nog nooit eerder, waar dan ook, tentoongesteld - gepresenteerd in tien overkoepelende thema's, de een nog interessanter dan de ander - zal het publiek kennis kunnen nemen van de veelzijdigheid en reikwijdte van deze Russisch-Franse meester van het modernisme.’

 

Kunsthistorica Frédérique Brinkerink zal als junior conservator van Beelden aan Zee meewerken aan het realiseren van deze tentoonstelling en ik wens haar vanaf deze plek heel veel succes en plezier toe.

Frédérique begeleidt ook de komende reis van VON. met het thema Camille Claudel en de Ontwikkeling van de Moderne Beeldhouwkunst. Geprogrammeerd staat een bezoek aan het Parijse Musée Zadkine, een mooi voorschot op Zadkine aan Zee dus!

 

Ossip Zadkine, Zelfportret, veelvuldig herzien tussen 1922 en 1949

                               

                                               CAMIILLE CLAUDEL

De opening van het Musée Camille Claudel in Nogent-sur-Seine vorig jaar gaf Claudel eindelijk een volwaardige plek in de kunstgeschiedenis en deze erkenning heeft inmiddels al weer een vervolg. Door gebruik te maken van een speciale wet voorkwam de Franse staat dat een aantal van haar beelden geveild zou worden en daarmee voor het publieke domein verloren zou gaan. Zodoende konden recent elf beelden van Claudel worden verworven. Tot 11 februari zijn deze beelden te zien in een speciale presentatie in het Musée d'Orsay in Parijs. Hierna zullen ze verspreid worden over 5 andere musea, waaronder het Musée Camille Claudel en Musée Rodin.

 

De komende reis van VON, Camille Claudel en de Ontwikkeling van de Moderne Beeldhouwkunst belooft een mooie te reis worden. Binnen het interessante programma beweegt u zich door een essentiële periode in de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst.  Het is Frédérique Brinkerink bij uitstek toevertrouwd om u hierin te begeleiden. Allereerst vanwege haar vakkennis, ze is gespecialiseerd in het thema, tegelijk is ze ook een zeer enthousiast en kundig verteller en docent. Frédérique drukt zich niet alleen in woorden uit, ze gebruikt ook opvallend vaak haar handen als ondersteuning van wat ze zegt. Daarmee kan ze als het ware beelden voor je ogen doen ontstaan. 

 

Camille Claudel, studie voor La Sakountala

Tijdens de reis verblijven we op Chateau Villers en worden we geheel verzorgd door privékok Hanne Bijl. Veel van de locaties, die ik afhuur voor de reizen hebben nog een eigen kok, maar bij dit charmante familiekasteel bleek dat niet het geval. En het bleek lastig om in de directe omgeving een geschikte chef à domicile te vinden. Verassend genoeg vond ik die heel dicht bij huis, nl in mijn eigen woonplaats Amsterdam. Hanne is geschoold in de klassieke Franse en Zwitserse keuken en gaat ons laten genieten van haar mooie gerechten.

Chateau Villers

De reis Camille Claudel en de Ontwikkkeling van de Moderne Beeldhouwkunst vindt plaats van 13 t/m 19 mei. Het volledige programma en de praktische informatie vindt u op de site www.voncultuurreizen.nl

 

Tot zover voor nu.

Met groet, Yvon Schoenmakers

VON cultuurreizen

www.voncultuurreizen.nl

info@voncultuurreizen.nl

06 27 480 380

 

 

U ontvangt deze e-mail omdat u aangegeven heeft meer informatie of de nieuwsbrieven te willen ontvangen van VON cultuurreizen. Indien u geen mails meer wenst te ontvangen kunt u zich hieronder afmelden.

unsuscribe

MailerLite